B2B – co to takiego? Jeśli nigdy nie słyszałeś tego skrótu lub nie masz pewności, na czym polega umowa B2B, sprawdź najważniejsze informacje. Dowiedz się, czym jest umowa B2B, kto może się zdecydować na tego typu współpracę oraz jakie są wady i zalety tego rozwiązania.

Umowa B2B – co to jest?

B2B to skrót od angielskiego business-to-business, dlatego jest to umowa cywilnoprawna zawierana między dwoma przedsiębiorstwami. Stronami takiego porozumienia mogą być różne firmy, bez względu na ich status prawny i wielkość, np. spółka akcyjna i jednoosobowa działalność gospodarcza. Umowę B2B regulują przepisy kodeksu cywilnego, a w trakcie współpracy jedna strona zobowiązuje się do odpłatnego świadczenia usług na rzecz drugiej. W ramach umowy B2B można przeprowadzać różnego rodzaju transakcje, pod warunkiem że obie strony prowadzą działalność gospodarczą. Na takich umowach najczęściej pracują specjaliści z zakresu IT, coachingu, marketingu, HR, szkoleń czy konsultingu

Jakie są zalety B2B?

B2B oznacza zalety dla obu stron umowy. Podczas gdy zleceniodawca może zdjąć z siebie obowiązek odprowadzania składek czy udostępniania pracownikowi miejsca pracy, zleceniobiorca zyskuje większą swobodę i możliwość pozyskiwania nowych klientów. Sprawdź najważniejsze zalety B2B.

  • Wyższe wynagrodzenie – osoba na umowie B2B samodzielnie odprowadza składki i zaliczki, a mimo to zwykle udaje jej się uzyskać wyższą kwotę niż w przypadku umowy o pracę. Na początku prowadzenia działalności przedsiębiorca może też liczyć na niższy ZUS, a wybór optymalnej formy opodatkowania pozwala przynieść dodatkowe oszczędności.
  • Możliwość odliczania kosztów – w ramach prowadzonej działalności istnieje możliwość odejmowania wydatków (kosztów) od przychodów, co pozwala zmniejszyć podatek.
  • Nieograniczone możliwości – umowa B2B umożliwia współpracę z wieloma klientami, dlatego nie musisz prosić się o nadgodziny w firmie: aby zwiększyć dochód, możesz po prostu znaleźć kolejne zlecenia.
  • Elastyczny czas pracy – do Twoich obowiązków należy jedynie wykonanie usługi w określonym czasie. Oznacza to, że możesz pracować z dowolnego miejsca i o dowolnej porze: jest to więc świetne rozwiązanie dla nocnych marków i osób, które preferują pracę z domu lub z podróży. 

Jakie są wady B2B?

Umowa B2B to nie tylko większa swoboda pracy, lecz również pożegnanie się z prawami przysługującymi osobom na UoP. Zanim podpiszesz umowę, sprawdź wady B2B i zobacz, czy to Ci opłaca. 

  • Brak stałego wynagrodzenia – to od Ciebie zależy, ile zarobisz w danym miesiącu, dlatego umowa B2B oznacza dużą odpowiedzialność i wymaga dobrej organizacji pracy. Problemem mogą być też trudności w pozyskiwaniu zleceń.
  • Brak przywilejów pracowniczych – jako osoba na B2B nie masz prawa do płatnego urlopu wypoczynkowego, zwolnienia chorobowego czy dodatków za nadgodziny, pracę w godzinach nocnych czy w weekendy. 
  • Brak benefitów – nie przysługują Ci również dodatkowe korzyści, takie jak prywatna opieka medyczna, fundusz socjalny, bony na święta, karta MultiSport i inne benefity oferowane osobom na umowie o pracę.
  • Brak ochrony prawnej – umowy B2B reguluje kodeks cywilny, a nie kodeks pracy, dlatego nie obejmują Cię jego zasady, takie jak minimalne wynagrodzenie czy ograniczony czas pracy.
  • Samodzielna księgowość – na B2B musisz odprowadzać składki na ZUS i zaliczki na podatek dochodowy, co wymaga dobrej znajomości przepisów. Oczywiście nie musisz tego robić samodzielnie: możesz skorzystać ze wsparcia biura rachunkowego, którego usługi wliczysz w koszty.

W Open Profit świadczymy usługi księgowe, kadrowo-płacowe i doradcze dla mikro i małych przedsiębiorstw. Wśród naszych Klientów znajdują się zarówno jednoosobowe działalności gospodarcze i małe spółki, jak i osoby na umowach B2B. Jeśli chcesz przejść na B2B, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci zarejestrować działalność i doradzimy wybór najbardziej opłacalnej formy opodatkowania. W ramach usług księgowych wesprzemy Cię również podczas odprowadzania składek i zaliczek na podatek dochodowy.

FAQ

Czym różni się B2B od B2C?

W relacji B2B (business-to-business) klientem jest przedsiębiorca, natomiast w B2C (business-to-customer) produkt lub usługa trafia do indywidualnego klienta, który nie nabywa określonego dobra w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. 

Umowa B2B a UoP – co lepsze?

Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Jeśli nie chcesz pracować na etacie i zależy Ci na większej swobodzie w zakresie godzin czy miejsca pracy, umowa B2B to rozwiązanie dla Ciebie. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku musisz się pożegnać z płatnym urlopem, stałym wynagrodzeniem i benefitami dostępnymi tylko dla pracowników na UoP.