Prezent dla kontrahenta to sposób, aby wyrazić zadowolenie z owocnej współpracy i zacieśnić więzy biznesowe. W końcu wszyscy lubimy pracować w przyjaznej atmosferze, a prezenty to jeden z lepszych sposobów, żeby podziękować za wspólne działania biznesowe. Bardzo popularne są także prezenty dla kontrahentów wręczane z okazji świąt Bożego Narodzenia lub świąt Wielkanocnych, a nawet Nowego Roku. Jednak wielu przedsiębiorców nie wie, jak podejść do podarunków od strony podatkowej. Ostatecznie, na koniec dnia, wszystkie koszty muszą się zgadzać w księgowości. Jak zatem rozliczyć upominki świąteczne? Czy prezenty dla kontrahentów są kosztem? Jak sprawa wygląda w przypadku podarunków dla klientów? Sprawdźmy!
Prezenty dla kontrahentów 2023
Właściciele firm, którzy decydują się na wręczenie podarunków, zastanawiają się często, czy prezenty dla klientów są kosztem podatkowym, oraz jak wyglądają korelacje takie jak:
- prezent dla kontrahenta a PIT,
- prezent dla klienta a koszty,
- prezenty dla kontrahentów a VAT.
Co ciekawe, prezenty również mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodów, jednak wiele zależy od tego, jaka jest ich wartość, ile zostało ich wręczonych, oraz z jaką intencją, czyli w jakim celu zostały podarowane. W wielu kwestiach są to skomplikowane sprawy, ponieważ w przepisach znajduje się wiele niejasności ze względu na dość trudny sposób kategoryzacji firmowych podarunków. W końcu ilu przedsiębiorców tyle pomysłów na prezenty dla kontrahentów. Koszty uzyskania przychodu w takich sytuacjach należy więc rozpatrywać indywidualnie. Dobrze jest korzystać z doświadczonego biura rachunkowego, które oferuje usługi księgowe online. Takie rozwiązanie jest niezwykle wygodne i pozwala zamknąć wszystkie elementy obsługi kadrowo-płacowej w jednym miejscu.
Prezent dla kontrahenta a koszty uzyskania przychodu 2023 – cel prezentu
Czy jednak prezent dla kontrahenta można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? To zależy. To, czy upominki świąteczne lub okazyjne przedsiębiorca może wliczyć do kosztów uzyskania przychodów, zależne jest od tego:
- ile dany prezent kosztował,
- jaka jest skala obdarowanych osób,
- jaki jest cel podarunku.
Zwróćmy najpierw uwagę na cel, z jakim prezent jest wręczany. Może to być kwestia, która zastanawia wielu przedsiębiorców, ponieważ jest dość trudna do zdefiniowania. Chodzi przede wszystkim o to, czy prezent wręczany jest w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów, czy może raczej głównym zadaniem upominku jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika (stworzenie dobrego obrazu) i wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami i klientami z nadzieją na utrzymanie współpracy.
Prezenty opatrzone logo firmy i wręczone znacznej liczbie kontrahentów i klientów możemy uznać za podarowane w celu osiągnięcia przychodów – jest to bowiem reklama. Takie działania marketingowe i autopromocyjne prowadzone są przecież właśnie po to, aby przynosiły realne skutki związane ze zwiększeniem sprzedaży. Stanowią zatem zabezpieczenie źródła przychodów przedsiębiorcy. W takim wypadku mogą zostać odliczone od kosztów podatkowych. Zaliczamy do tego np. wszystkie drobne przedmioty reklamowe, takie jak smycze, długopisy, kubki, czy koszulki.
Jednak, jeśli prezenty przeznaczone są dla wąskiej grupy klientów lub kontrahentów i kosztują znacznie więcej niż symboliczne upominki firmowe, to w świetle prawa nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, ponieważ są to koszty reprezentacji. Co to oznacza? Przedsiębiorca wręcza upominki w celu poprawy swojego wizerunku w oczach kontrahentów, z którymi ma nadzieję prowadzić dalej opłacalną współpracę i utrzymanie pozytywnych relacji. Mogą to być np. usługi gastronomiczne, zakup żywności lub napojów, w tym alkoholi.
Prezenty dla kontrahentów a odliczenie VAT
Zatem jak wygląda sprawa kosztów podatkowych na gruncie podatku VAT? W tym wypadku pod uwagę bierze się kryterium wartości upominków. Jak wynika z przepisów podatkowych, wszystkie działania, które mają pośredni lub bezpośredni związek z prowadzeniem działalności, mogą zostać opodatkowane VAT-em. Z racji tego, że wręczanie prezentów kontrahentom i klientom ma związek z prowadzeniem firmy, bowiem są to wydatki poniesione na promocję lub zacieśnianie biznesowych relacji ze wspólnikami, to upoważnia to do obniżenia podatku należnego o naliczony. Należy jednak pamiętać, że z perspektywy VAT-u podarowanie upominków zaliczane jest jako dostawa towarów, dlatego wymaga rozliczenia się z urzędem skarbowym.
Jednak są pewne wyjątki. Naliczanie na gruncie podatku VAT nie ma zastosowania gdy:
- łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie przekracza 100 zł, a podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą zidentyfikować obdarowane firmy lub osoby,
- jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia towaru w momencie przekazywania towaru nie przekracza 20 zł — wtedy prowadzenie ewidencji nie jest konieczne.
Prezenty dla kontrahentów spoza terenu UE a VAT
Pojawia się jeszcze jedna kwestia związana z prezentami dla kontrahentów – wiele firm współpracuje przecież z przedsiębiorcami spoza Unii Europejskiej. Jak w takich wypadkach wyglądają odliczenia VAT? Sytuacja ta jest bardzo podobna do przekazania upominków kontrahentom w obszarze Unii Europejskiej. Jeśli są to prezenty przekazane nieodpłatnie o małej wartości bądź próbki, to nie podlegają one podatkowi VAT. Jeśli jednak ich wartość jest wyższa, można je rozliczać na podstawie stawki VAT-u rozliczanej za eksport. Przedsiębiorca musi jednak posiadać odpowiednie dokumenty poświadczające wysyłkę takich towarów.
Prezenty dla kontrahentów a koszty podatkowe – podatek dochodowy
Dlaczego wspominamy o podatku dochodowym w przypadku prezentów dla kontrahentów? Ponieważ w tej relacji mówimy o obdarowującym i obdarowanym. O ile przedsiębiorca, który wręcza upominek, nie wzbogaca się bezpośrednio na tej czynności, o tyle już drugi właściciel firmy, czyli kontrahent lub klient biznesowy otrzymuje pewnie przychód właśnie w postaci prezentu. Jeśli mówimy o podarunkach o małej wartości, które mieszczą się w limicie 200 zł, kontrahent nie ma obowiązku rozliczenia się z urzędem skarbowym na gruncie podatku dochodowego. Jednak prezenty, których wartość przekracza 200 zł, uznawane są już za przychód i w takiej sytuacji należy je rozliczyć. Natomiast po stronie firmy, która wręcza prezent przekraczający podaną wartość ciąży obowiązek informacyjny, który wiąże się z koniecznością przekazania do urzędu skarbowego deklaracji PIT-8AR.
Świąteczne prezenty dla kontrahentów jako koszt firmy
Świąteczne prezenty dla kontrahentów to temat, który z racji swojej genezy pojawia się co roku. Czy upominki wręczane z okazji świąt można odliczyć jako koszty uzyskania przychodów? Oczywiście do każdej sprawy trzeba podchodzić indywidualnie, jednak w przypadku takich okazyjnych prezentów obowiązują te same zasady, które związane są z wręczaniem podarunków bez specjalnej okazji czy święta. Wiele zależy bowiem od tego, jakiej wartości jest prezent, oraz czy możemy podciągnąć produkt pod funkcje reklamowe, czy może pod funkcje reprezentacyjne i wizerunkowe. Warto jednak pamiętać, że drogie produkty opatrzone logo firmy nie zaliczają się do wydatków poczynionych na promocję.
Jeśli nie wiesz, jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów to skorzystaj z naszej oferty kompleksowych usług księgowych oraz doradztwa podatkowego online. Oferujemy pomoc w założeniu firmy oraz w prowadzeniu bieżącej księgowości.
Skontaktuj się z nami!
FAQ:
- Czy prezenty dla kontrahentów mogą zostać rozliczone jako koszty uzyskania przychodu?
To czy można rozliczyć prezenty dla kontrahentów, zależy od kilku czynników. Pod uwagę trzeba wziąć przede wszystkim:
- wartość prezentu,
- ilość osób obdarowanych,
- cel obdarowania.
Jeśli prezenty są wręczane z intencją reklamową i promocyjną dużej grupie wspólników, a ich wartość jest niska, to można rozliczyć to jako koszty promocyjne.
- Czy od prezentów dla kontrahentów trzeba rozliczyć podatek dochodowy?
Wręczenie prezentu nie wiąże się z rozliczeniem podatku dochodowego, jednak w przypadku droższych upominków, fakt takiego obdarowania trzeba zgłosić do urzędu skarbowego. Podatek dochodowy muszą rozliczyć osoby, które otrzymały taki prezent o wysokiej wartości.